Jaarverslag 2023

Reflectie College van Bestuur

De kracht van samen

Dat je samen meer bereikt, weten we bij Dunamare natuurlijk heel goed. We demonstreren dit dagelijks door de goede samenwerking binnen onze onderwijsgroep. In 2023 hebben we ook meer samenwerking met externe partijen opgezocht. Omdat je zo veel verder komt als je de handen ineen slaat.

Terugkijkend op afgelopen jaar, kunnen we concluderen dat we hard hebben gewerkt aan alle 5 punten van onze bestuursfilosofie. Die filosofie komt er in het kort op neer dat we:

• goed onderwijs bieden;
  • met gelijke kansen voor elk kind;
  • waarbij we elkaar de ruimte geven om het onderwijs te ontwikkelen;
  • we volop leren van elkaar;
  • en transparant zijn over onze resultaten.

Goed onderwijs

Onze belangrijkste doelstelling – goed onderwijs verzorgen – hebben we kunnen realiseren met mooie resultaten: meer dan 90% van onze examenleerlingen behaalde een diploma. Deze leerlingen hebben allemaal in meer of mindere mate last gehad van de coronajaren en hebben geen enkele vrijstelling gekregen voor hun eindexamen. En dan toch zo’n hoog slagingspercentage: onze scholen hebben echt uitstekend werk verricht.

Henk en April

Gelijke kansen

We vinden het binnen Dunamare heel belangrijk dat alle kinderen dezelfde kansen krijgen. In onze regio is dat soms een behoorlijke uitdaging, gezien de enorme toename afgelopen jaar van vluchtelingenkinderen. We zijn dan ook oprecht trots dat we sinds eind 2023 aan alle nieuwe ISK-leerlingen onderwijs kunnen bieden. Dat hadden we niet kunnen doen zonder de goede samenwerking met onze stakeholders: de gemeenten, collega-schoolbesturen en samenwerkingsverbanden in de regio.

Elke dag beter onderwijs

Om de kwaliteit van ons onderwijs te kunnen garanderen, onderzoeken we samen met docenten, teamleiders en schooldirecteuren hoe we elke dag ons onderwijs een beetje beter maken. Dat gebeurt in de eerste plaats door elkaar Dunamare-breed op te zoeken en te leren van elkaar. Directeuren van de ene school staan bijvoorbeeld collega’s van andere scholen bij met hun expertise. Ook de leernetwerken van docenten op hetzelfde vakgebied zijn al jaren een begrip. Nog een mooi voorbeeld: tijdens de sectieleidersbijeenkomsten werken mensen aan leidinggeven ‘zonder strepen’: ze leren hoe ze niet vanuit hiërarchische verantwoordelijkheid maar vanuit collegialiteit hun team kunnen motiveren en stimuleren.

Ook op individueel niveau zijn medewerkers geïnspireerd zichzelf verder te ontwikkelen. We zien bijvoorbeeld dat veel mensen volop gebruikmaken van de Dunamare Academie. Ons interne opleidingsinstituut heeft inmiddels een rijk aanbod van trainingen en workshops en staat als een huis.

Tevreden medewerkers

Niet alleen bínnen Dunamare leren we van elkaar. We zijn afgelopen jaar ook gestart met het vormen van een onderwijsregio met alle vo-, mbo-, hbo- en lerarenopleidingen. We gaan met de onderwijsregio als eerste aan de slag met het personeelstekort, een probleem dat veel te groot is om in je eentje aan te pakken. Ook hier is de kracht van samen nodig. Zo hebben we in 2023 samen met andere scholengroepen een grote bijeenkomst georganiseerd in Haarlem om zijinstromers te interesseren voor het onderwijs. Dat was een groot succes: ruim 150 geïnteresseerden meldden zich aan, een aantal van hen is daadwerkelijk al aan de slag als docent. Om hen te behouden, spannen we ons in om een goede werkgever te zijn die een fijne werkplek biedt. Niet voor niets zeggen we: ‘Dunamare doet meer’. Gelukkig bleek uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek afgelopen jaar dat Dunamare-medewerkers gemiddeld zeer positief zijn over werken op een van onze scholen.

Transparantie

Omdat wij zo transparant mogelijk willen zijn, hebben we ook onze samenwerking met het medezeggenschapsorgaan GMR afgelopen jaar een nieuwe impuls gegeven. We zien de GMR echt als sparringpartner en betrekken de leden veel meer in de voorbereiding van nieuw beleid. Transparant zijn we ook via de vele publicaties op onze website en social-mediakanalen. Dat zijn heel geschikte kanalen om te laten zien welke mooie initiatieven er op alle scholen worden ontwikkeld. In het onderwijs zijn we nogal eens geneigd te focussen op wat er beter kan als we verantwoording afleggen. Maar we mogen ook meer laten zien wat er allemaal goed gaat. We raden u aan om zeker de praktijkvoorbeelden van onze scholen in dit jaarverslag te lezen.

De leerling

En hoe staat het met onze leerlingen? We zien gelukkig dat de extra ondersteuning via de NPO-gelden bijdraagt aan hun sociaal-emotioneel welbevinden. In onze regio speelt echter nog een ander probleem, namelijk de hoge druk die veel ouders op hun kinderen leggen om naar het vwo te gaan. Op dit moment zit 45% van de leerlingen in onze regio op het vwo. Een deel daarvan is er prima op z’n plek. Maar een klein deel ook niet, en dat zien we terug in een groter wordende groep afstromers, thuiszitters, en doorstromers naar speciaal onderwijs vanwege bijvoorbeeld angst-problematiek. Tegelijkertijd is de druk op de jeugdzorg zo hoog waardoor de zorg op dit moment niet goed toegankelijk is voor onze scholen, wat voor knelpunten zorgt. We maken ons zorgen om deze ontwikkeling en hopen met onze partners in de regio een goede aanpak te vinden.

Vooruitblik

Ten slotte nog een kleine vooruitblik naar 2024: De Maritieme Academie Harlingen opent haar duurzame nieuwe huisvesting en ook de nieuwbouw van het Ichthus Lyceum komt af. Dunamare werkt continu aan verduurzaming van de huisvesting. En er komt een bestuursvisitatie aan, waar wij ons allebei op verheugen. We blijven ook zowel intern als extern met partners in de regio de samenwerking zoeken. Kortom, het wordt weer een mooi jaar.

April van Loenen en Henk Post

College van Bestuur Dunamare onderwijs